"You can't use up creativity. The more you use, the more you have"

— Sabine Kähler

 

+

 

Hjemmelavet sushi



Hvis der er noget jeg elsker, så er det hjemmelavet sushi.. Og jeg er efterhånden blev en haj til det. Denne gang afprøvede jeg topping, med laks og avokado. MUMS!

Hjemmelavet sushi er egentligt ret nemt at lave. Man kan købe sushi startkit til ca. 65 kr i Føtex og SuperBest. Der er til 4 ruller, som er nok til 2 pers. aftensmad eller 4 pers. forret.

Følg pakkens vejledning. Husk at have en skål med vand, til at dyppe fingerne i, når du skal mase risen ud på tagen. En meget skarp kniv, som skylles ofte, er også vigtigt.


Jeg bruger oftest laks, når jeg laver sushi. Husk at sige den skal spises rå, når du køber den hos fiskehandleren. Hvis du køber sushifisken frossen hos fiskehandleren, så skær den ud imens den er lidt frossen, så er den nemmere at styre. Sammen med laks, passer avokado, forårsløg, flødeost og chilimayo, i de kombinationer man nu ønsker. Jordbær, avokado og chilimayo, er en sikker vinder, men det er måske ikke helt for førstegangs spisere.Hvis jeg laver med tun, laver jeg dem gerne med tun, mango og chilimayo.

Laksen er både skåret i tynde skiver til topping og i stave til fyld. Det samme med avokadoen. 


Hvis du laver inside out og gerne vil rulle dem i rogn, sesam eller andet lækkert, er det en god ide at gøre det allerede inden du tilsætter fyldet. Hvis du laver almindelig maki ruller, så husk at ligge fyldet på risen og ikke på tangen. Tun bliver mørk af at komme i kontakt med tangen, så sørg for dette ikke sker.

Når rullerne er rullet skal de ligge min. 10 minutter og hvile, gerne på køl, så tangen kan få lov til at trække sig sammen. Når de så skal skæres, er det meget vigtigt med en skarp kniv. Ellers bliver de lidt flade, lige som mine blev lidt, denne gang. Man kan ligge film ovenpå rullen, så bliver snittet bedre. 

1. Del rullen på midten.
2. Del de to halve på midten igen.
3. Del yderligere de fire halve på midten, sådan at du nu har 8 stk. sushi.
4. Anret på tallerken og server. Pynt evt. med chilimayo eller anden sovs.

Held og lykke og velbekommen :)



0 kommentarer:

Send en kommentar

Smid en besked - så bliver jeg så glad :)

 

Følg mig på bloglovin

Follow on Bloglovin

Emner

Blogland (2) Giveaway (1) Kage (4) Line drawings (1) Mad (3) Maleri (10) Negle (2) Smykker (2) Stof (6) Søsterne Grene (2)